Wednesday, December 15, 2010
Thursday, December 9, 2010
Wednesday, December 1, 2010
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh/Hari : 13hb Ogos 2009 ( Khamis )
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 4 Waja
Bil. Murid : 37 Orang
Tema : Yang Baik Jadikan Teladan
Tajuk : Monyet yang pintar
Masa : 7:10 – 8:10 am ( 60 minit )
Objektif : Di akhir pelajaran ini murid-murid akan dapat :
i. Mempersembahkan cerita dan menghuraikan sesuatu yang didengar dengan intonasi yang betul dan penghayatan yang sesuai.
ii. Menyatakan watak dan perwatakan dalam karya.
ii. Menyatakan dan mengulas perkara yang menarik dalam karya.
Fokus Utama : 2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta
sebutan dan intonasi yang baik, jelas dan teratur.
sebutan dan intonasi yang baik, jelas dan teratur.
Aras 3(ii) Menghuraikan sesuatu perkara yang
didengar dengan bahasa yang betul.
Fokus Sampingan : 11.3 Mengulas karya sastera yang mudah secara umum dari
aspek tema dan persoalan, watak dan perwatakan,
nilai dan pengajaran dan gaya bahasa.
aspek tema dan persoalan, watak dan perwatakan,
nilai dan pengajaran dan gaya bahasa.
Aras 1 (i) Mengecam watak yang terdapat
dalam teks.
Aras 1 (ii) Mengenal pasti perwatakan watak
dalam teks.
Kemahiran Bahasa ( Mendengar, Bertutur dan Menulis )
Sistem Bahasa : Tatabahasa - Ayat Penyata, Simpulan Bahasa.
Kosa Kata – umpan, menyerah, berkorban dll.
Sebutan dan Intonasi – Intonasi bercerita.
Pengisian Kurikulum.
Ilmu : Kesusasteraan
Nilai Murni : Baik hati, Keinsafan, Keberanian.
Kewarganegaraan (kwg) : Bertindak dengan wajar.
Kemahiran Bernilai Tambah ( KBT )
Kemahiran Berfikir : Mencirikan, menilai.
Kecerdasan Pelbagai : Verbal Linguistik, interpersonal.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid telah membaca cerita ’Monyet yang Pintar’
sebelum ini.
Bahan Bantu Belajar : Gambar bersiri, Gambar haiwan, Kad frasa.
Isi Pelajaran | Strategi Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan |
Pengenalan watak-watak binatang.
| Set Induksi ( 5 minit )
| KBT : ( KP ) - Interpersonal. BBB : Gambar Haiwan. |
’Monyet yang Pintar’ * Watak & Perwatakan; * singa – Ganas * Monyet - Berani * Kijang–Penyayang * Kambing tua – Baik hati. Watak disukai- monyet - pintar dan berjaya menyelamatkan binatang di hutan. Aktiviti Simulasi; (Beberapa watak binatang cuba mencari jalan bagaimana untuk menyelamatkan rakan yang lain daripada menjadi mangsa sang singa). *berpandukan gambar bersiri. *menggunakan dialog sendiri dengan watak yang disukai. Langkah menyelamat- kan binatang lain dari menjadi mangsa Sang Singa yang ganas. - Mengali lubang dan menutupnya dengan daun. - Umpan diletak di atas Daun tadi dan buat helah supaya singa menangkap umpan tersebut. - Singa terjatuh ke dalam lubang. Simpulan Bahasa : *Cari jalan – Berikhtiar menyelesaikan sasuatu perkara. *Naik darah – terlalu marah *Ada hati- mempunyai keinginan. *Ada jalan- ada cara penyelesaian. | Langkah 1 ( 10 minit )
Orang murid menceritakan kisah ’Monyet yang Pintar’di hadapan kelas.
Langkah 2 ( 10 minit ) 1. Guru memberi peluang Kepada beberapa murid tampil ke hadapan kelas untuk melakonkan cerita tadi berdasarkan gambar bersiri yang dipaparkan dengan bahasa dan intonasi yang betul. 2. Murid lain memerhati dan mencatat beberapa kata simpulan bahasa yang digunakan oleh watak dalam lakonan. Langkah 3 (15 minit )
penyelesaian yang dibuat oleh rakan-rakan mereka dalam lakonan binatang watak tadi.
membincangkan maksud simpulan bahasa yang didengar dalam diaolg tadi.
| Ilmu : Kesusteraan Nilai : Baik hati, Berani dan Insaf. KBT : Interpersonal, Verbal - Linguistik, Mencirikan dan menilai. BBB : Gambar siri, Kad frasa, |
Rumusan isi pelajaran. Sosial : - Pujian dan motivasi - Usaha kerjasama. Kerja rumah. | Penutup ( 5 minit )
Isi pelajaran dan nilai murni yang terdapat dalam cerita itu.
|
Disediakan Oleh ;
Roselia @Fatimah Bt. C. Pangiran
PGSR802/BMM3102
Subscribe to:
Posts (Atom)